Dennis Pantekoek
Wat zijn de beste tijden om te posten op social media?
Bijgewerkt op: 15 okt. 2021
Dit is natuurlijk iets dat iedereen die zich met social media marketing bezig houdt graag zou willen weten.
Helaas bestaat er niet zoiets als dé beste dag en tijd om te posten op Instagram, Facebook of Twitter. Natuurlijk is een goede timing van je post belangrijk, maar jouw beste tijd is afhankelijk van de momenten waarop jouw publiek en doelgroep online actief is. Mijn advies is om vooral te testen met het posten op verschillende tijden en voor jezelf te bepalen wat voor jouw doelgroep de juiste tijden en dagen zijn.

Graag geven we je wel in het algemeen aan wat de beste tijden en dagen zijn om te posten. Coosto heeft namelijk de interactie op meer dan 10 miljoen openbare Nederlandstalige posts op Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter en YouTube onder de loep genomen. Coosto is tool voor social media management. Monitor, publiceer, reageer en rapporteer met Coosto vanuit 1 platform. Het is niet goedkoop, dus zal vooral voor grotere MKB bedrijven die behoorlijk actief zijn op social interessant zijn.
Wat is de beste tijd om te posten op Instagram?
De beste tijd om te posten: 21.00 uur
Dag met meeste interactie: woensdag
Tijd met meeste interactie: 17.00 uur
Het onderzoek van Coosto laat dus zien dat er over het algemeen vooral rond etenstijden veel interactie plaatsvindt op Instagram. Maar die interactie kán dus plaatsvinden op posts die op heel andere momenten zijn gepubliceerd. Wat is nu echt het ideale moment van publicatie? Er zijn twee pieken te herkennen: eentje om 3 uur in de middag en de andere om 21 uur ’s avonds. Dat zijn dus gemiddeld genomen de beste tijden om te posten.
Wat is de beste tijd om te posten op Facebook?
De beste tijd om te posten: 15 uur
Dag met meeste interactie: woensdag
Tijd met meeste interactie: 18 uur
Op Facebook vindt de hele week door interactie plaats. De grootste pieken zien we rond 12 uur, 18 uur en op woensdagen. De meeste interactie lijkt dus plaats te vinden in de middagpauze en direct na kantoortijd.
Maar hoe moet je jouw posts plannen om optimaal van deze interactie te profiteren? Over het algemeen krijgen posts die rond 13 uur en 15 uur zijn geplaatst net wat meer interactie. Iets om rekening mee te houden in je tests.
Wat is de beste tijd om te posten op LinkedIn?
De beste tijd om te posten: 13 uur
Dag met meeste interactie: donderdag
Tijd met meeste interactie: 9 uur
Wanneer is het optimale moment om te posten, als je wilt profiteren van die pieken? 13 uur lijkt – daar is hij weer: gemiddeld genomen – bij uitstek het moment om te posten als je gaat voor interactie op je LinkedIn-posts.
Wat is de beste tijd om te posten op Twitter?
De beste tijd om te posten: 21 uur
Dag met meeste interactie: woensdag
Tijd met meeste interactie: 21 uur
Opvallend genoeg zijn de zaterdagen op Twitter niet bepaald gevuld met interactie. Daarvoor moet je toch echt doordeweeks gaan posten. Liefst op dinsdag, donderdag, of nog beter: woensdag. Eigenlijk is er de hele dag door interactie op Twitter. Het absolute hoogtepunt vinden we om 21 uur.
Wat is de beste tijd om je video te uploaden op YouTube?
De beste tijd om te posten:12 uur
Dag met meeste interactie: zondag
Tijd met meeste interactie: 17 uur
YouTube is het enige platform waar er in het weekend meer interactie is dan op werkdagen. De piek ligt op zondag, wellicht omdat het platform niet goed te combineren is met doordeweekse activiteiten als werk en school.
Tja, die beste tijd ligt niet altijd keurig doordeweeks tussen 9 en 17. Misschien komt jouw eigen ideale tijdstip wel heel slecht uit. Geen zorgen, want met Coosto meet je niet alleen wanneer je social media posts goed presteren, maar je plant ze ook supergemakkelijk in voor Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en LinkedIn. Zo kun je gewoon tijdens kantoortijden in een kwartiertje al je social media managen. Oók voor de avonduren.
Dit artikel is afkomstig van Coosto.com. Naast Coosto zijn er meer social media tools op de markt. Zelf werken wij bij Twobrand onder andere met Hootsuite voor het inplannen van social media posts voor onze klanten.
Heb je vragen over social media? Bijvoorbeeld welke kanalen voor jouw bedrijf interessant zijn of hoe je jou doelgroep het beste kunt bereiken? Neem dan gerust contact op met Twobrand.